Gæstedagpleje. Når din dagplejer er fraværende

Gæstedagpleje

I Kolding Kommunale Dagpleje har vi gæstedagplejere, gæstehuse og gæstefunktioner fordelt i hele Kolding Kommune.

Gæsteplejesystemet er etableret for at opkvalificere gæsteplejeordningen, så det i højere grad er muligt at placere barnet på samme gæsteplads ved egen dagplejers fravær - og for at flere børn fra samme dagplejer oftere kan være samme sted i gæstedagpleje. Det kan dog ikke garanteres at der altid er plads samme sted, men vi tilstræber altid, at det kan lykkes, da vi ved at det har stor betydning og skaber tryghed for både børn og forældre.

Hvis din faste dagplejer bliver fraværende vil du få tilbudt en plads i et gæstehus, hos en gæstedagplejer eller i en gæstefunktion.

Gæstedagplejerne og de ansatte i gæstehusene er bevidste om og erfarne i at møde det enkelte barn anerkendende og nysgerrigt, så barnet i relationen til den voksne føler sig set og forstået. Vi ved, at den voksnes måde at møde barnet på er afgørende for barnets tryghed.

Gæstedagplejeren er særligt opmærksom på at følge barnets initiativ og lyst - at få en fornemmelse for, hvordan et fremmed barn plejer og forventer at tingene gøres. Gæstedagplejeren er åben og undersøgende for at imødekomme barnets ønsker og behov.

Når barnet møder en åben, fleksibel og anerkendende gæstedagplejer, kan opholdet i gæstedagpleje blive en god og tryg oplevelse for barnet og familien. I mange tilfælde giver det barnet ”passende” forstyrrelser og nye udfordringer i en ellers tryg hverdag.

Det er vores ønske – og vi tilstræber, at gæstedagplejeordningen kan give barnet en tryg og positiv variation i hverdagen.

Gæstedagplejen tilbydes efter følgende principper:

• Vi vil altid først forsøge at placere dit barn i et af vores gæstehuse eller gæstefunktioner i dit område.
  • Hvis/ når dit barn skal placeres mere end én gang vil vi tilstræbe, at dit barn placeres i et kendt gæstehus/ gæstefunktion.
  • Vi vil gøre brug af områdets gæstedagplejer, hvis en sådan er tilknyttet.
  • Vi vil placere dit barn hos en dagplejer fra basisgruppen/ legestuegruppen.
  • Vi vil placere dit barn hos en dagplejer i området.
  • Vi vil placere på den bedst mulige plads uden for området.

Når dagplejer holder ferielukket tilbydes gæstedagpleje. Vi tilstræber altid at placere børn efter ovenstående principper.

Skulle du som forælder have spørgsmål til ovenstående principper er du velkommen til at kontakte din dagplejekonsulent for en uddybning.

Gæstefunktion Bramdrupdam

Julievænget 80 A, Kolding